Blog & tips

Blogs:

Blijf hardlopen, de wegen zijn niet gesloten

Gelukkig niet, dacht ik meteen toen ik dit las in de mail van mijn favoriete hardloopwinkel in Dodewaard.

‘Waarom loop je eigenlijk niet meer hard,’ vroeg mijn zoon laatst aan me.

Even was ik stil. Ik kon echt niks bedenken. Ja, waarom eigenlijk niet? Geen idee.

Ik loop al dertig jaar, maar meestal met hink-stap-sprong, met tijdelijke onderbrekingen.Of het nou een blessure was of een goede smoes?In de stroom dat er weinig kan, ben ik onbewust toch iets vaker voor de tv beland of net iets langer op de telefoon of zoekend naar juweeltjes op marktplaats.

De vraag van mijn zoon was net het zetje dat ik nodig had. De volgende dag heb ik mijn sportkleding weer opgezocht en mijn hardloopschoenen uit de kelder gehaald.

In deze winterse dagen vind ik het heerlijk om mijn straat uit te lopen en de Appeldijk op te rennen. Op het eerste gezicht zie ik kale bomen met aan enkele takken een appeltje dat nog niet gevallen is. De rivier De Linge stroomt sierlijk langs de dijk. In de toppen van de boom zit een valk loerend naar een prooi. Aan de oever een reiger en een groep ganzen. Even verderop wat schapen in de wei.

Nu heb ik alweer vier weken genoten van de vrijheid buiten. Zeker nu ik veel thuis aan het werk ben en meer binnen ben. Soms de nattigheid en daarna de beloning met een warme douche. En zelfs een beetje spierpijn is wel fijn.

Helaas gaat mijn favoriete loopje vanuit de voetbalkantine in Nieuwkuijk niet door, maar ik ga zelf wel een keer het Brabantse dijkje doen.

Herken je dat? Heb jij ook het gevoel dat je veel te veel thuis zit. Graag deel ik mijn tips met je hoe je als je weer begint met hardlopen je goede voornemen ook kunt volhouden:

  • Zoek medestanders. ‘Toch Jaap nog een keer bellen of hij mee wil.’
  • Stel jezelf haalbare doelen. Ik doe nu een rondje van 2,5 km en dan kijk ik wel waar ik uitkom.
  • Beloon jezelf: geniet bewust van de warme douche na het hardlopen.
  • Houd je prestaties bij. Ik heb bijvoorbeeld een trainingsschema. Lekker afvinken.
  • Praat erover en deel het met anderen. Ik loop over van enthousiasme.

Wie of wat kan jou een zetje geven? Of ben ik de enige die dat nodig had?

Groet Desiré

Training/Workshop

Keuzes maken

Sta je voor een belangrijk keuzemoment?
Geeft het spanning omdat er ‘zoveel van afhangt’?
Wil je geen verkeerde keuze maken?
Wordt het nadenken meer piekeren en zou je verder willen komen?

Dan is de training/workshop Keuzes maken een echte aanrader!


Zet de eerste stappen naar een gezonde keuze.

Oefening

Lesje van de ganzen; meer halen uit een team

Download de oefening:

Oefening Touch Nature_lesje van de ganzen_haal meer uit je team.pdf

Oefening

Ontdekken sterke eigenschappen

Download de oefening:

//in02.hostcontrol.com/resources/027d9f54a0590e/2f3fa94b8d/file-object/Oefening Touch Nature_ontdekken sterke eigenschappen.pdf

Oefening Touch Nature_ontdekken sterke eigenschappen.pdf

Workshop

Omgaan met stress

Aanrader: De workshop 'Leer beter omgaan met dagelijkse stress. Is het tijd voor een 'groen medicijn'?

Deze workshop wordt georganiseerd door Touch, training en coaching, een zuster-onderneming van Touch Nature.

Workshop Omgaan met stress. Is het tijd voor een groen medicijn?

Interessante blogs:

Bram Tjaden

Martine Schrage

Sandra Sanders



Artikelen over natuurlijk herstellen van stress:

Herstellen van alledaagse stress.

De effecten van stress.

Deze artikelen zijn geschreven door Oda Salomons en zijn gebaseerd op 'the Green Mind Theory' (Jules Pretty, Mike Rogerson and Jo Barton, 2017).

Wetenschappelijk onderzoek

Er wordt al langere tijd onderzoek gedaan naar de effecten van coachen met natuur op gezondheid en vitaliteit. Zo is er een verband tussen coachen in de natuur en een gunstige invloed op depressies, het behouden van focus, en een gevoel van welzijn, reeds aangetoond.


Een instituut dat deze onderzoeken uitvoert in Nederland is de universiteit Wageningen en universiteit Groningen.

Agnes van den Berg, omgevingspsycholoog en bijzonder hoogleraar Beleving en waardering van natuur en landschap RUG, stelt:


'Zelfs een korte blik op groen vanuit je raam kan al een positieve invloed hebben op je stemming.'

Boeken

Hartvaardigheden: Maarten Stoffers

Spirit in je werk: Yoke de Wilde

En nu, naar buiten: Jettie van den Houdt en Vivian Siebering

Sta op en wandel dagboek: Susanne Groeneveld

Wonen in de het huis van de liefde: Anselm Grun

Een vleugje wijsheid: Erich &le Kaniokwo

De zin van het bestaan: Viktor Frankl

De kunst en wetenschap van het bosbaden: Shinrin -Yoku

Ik ben o.k., jij ben o.k.: Thomas Harris

Ja-maar, wat als alles lukt?: Berhold Gunster

Inspiratie om zelf buiten naar binnen te gaan.